BIOGRAFI

CAROLA > BIOGRAFI

Carola växte upp med en pappa som gillade Elvis, en mamma som lyssnade på Barbra Streisand och från storasysterns rum hördes 70-talsfavoriter som Queen och 10CC. Själv beundrade hon Alice Babs och insåg att hon ville bli en del av den fantastiska showbiz-världen efter att ha sett Fred Astaire sjunga och dansa på TV. Hennes första skiva var Glenn Miller-balladen ”Moonlight serenade” och vid 13 års ålder upptäckte hon den andliga kraften i gospelmusiken.

Redan där gick hon spikrakt mot trenden. Få av 70-talets svenska småtjejer blev särskilt inspirerade av gamla skolans artister som Fred Astaire och Alice Babs. Ännu färre spenderade veckopengen på en Glenn Miller-skiva. Men hon litade på den inre känslan. Det har hon fortsatt med.

Carola var 11 år när hennes storasyster i smyg anmälde henne till Barnens Dags talangtävling Nya ansikten. Det var den 27 november 1977 på Södra Teatern i Stockholm och Carola vann med sitt framförande av ”Krokodilbarnets klagan”. Dagen därpå medverkade hon för första gången i TV och fick 250 kronor i gage för framträdandet i Sveriges magasin från Sundsvall.

Två år senare var det dags igen, fast nu som medlem i sångtrion Tre Tjejer tillsammans med Anneli Berg och Margareta Bengtson från Adolf Fredriks Musikskola. Deras framförande av Glenn Miller-låten ”In the mood” – med Hasseåtage-texten ”Inte mod” – gav dem förstapriset 25 LP-skivor att dela på vid Barnens Dags talangtävling.

Våren 1980 hade punkvågen avlösts av new wave-rock och hela Sverige tycktes vara fullt av nybildade band. Tre Tjejer förstärktes ibland av trummisen Johan Norgren, som en dag frågade Carola om hon ville provsjunga i hans rockband. Carola var 13 år när hon gick med i Standby, som förutom Johan bestod av gitarristerna Anders Aldrin och Pontus Holmgren och basisten Benny Andersson. Pontus Holmgren skulle bli mer känd som frontfigur i popbandet Pontus & Amerikanerna tio år senare, men våren 1980 var både han och Carola två i mängden av alla förhoppningsfulla tonåringar som larmade sina egna låtar i en replokal.

Även Standby ställde upp i talangtävlingen Nya ansikten och kom tvåa i kategorin ”Pop, schlager och vissång för bandkonstellationer”. Carolas inträde i bandet resulterade genast i att de fick fler spelningar och även fler människor i publiken, mest manliga. Bandet erbjöds snart att vara med på samlingsskivan VÅGRÄTT SAMLIV med låtarna ”Schizophrenic”, ”War and misery”, ”Back to the fort”, ”Retrospect” och ”One by one”. Den gavs ut på skivbolaget Rosa Honung och trycktes i 500 exemplar våren 1981. Carola hade gjort skivdebut.

Men efter ett år med Standby var rockbandstiden över för Carola. Bandet erbjöds skivkontrakt och killarna försökte övertala henne att skriva på, men Carola kände att hon hellre ville bli soloartist. 14 år gammal uppträdde hon på Restaurang Albatross i Stockholm med ”Carola Häggkvist Show”, där hon framförde låtar som Barry Manilows ”I write the songs”, Gloria Gaynors ”I will survive” och Stevie Wonders ”I wish”.

Söndagen den 29 november 1981 ställde hon än en gång upp i Barnens Dags talangtävling på Södra Teatern i Stockholm, fast nu i vuxenklassen. Den här gången hade hon valt ”If I can dream”, det mäktiga avslutningsnumret vid Elvis legendariska comebackshow i TV 1968. Hon vann och fick dessutom chansen att uppträda i Hylands hörna några veckor senare.

På kvällen den 9 december 1981 lämnade Lennart Hyland över mikrofonen till en 15-årig tjej i röda skinnbyxor som sjöng ”If I can dream” med all den energi och inlevelse hon kunde uppbringa. Framträdandet gick de flesta skivbolagsrepresentanter i Sverige spårlöst förbi – utom en. Carola hann knappt komma av scenen förrän någon kom och sa att hon hade telefon. Det var Bert Karlsson som ringde. Han hade under 70-talet byggt upp en position som skivbolagskung med dansbandet Vikingarna som tyngsta namn. Nu ville han skriva kontrakt med Carola. ”Prata inte med någon annan”, sa han. Även låtskrivaren Lasse Holm hade sett Carolas uppträdande och ringde till Bert för att tipsa. ”Det är lugnt, jag ser henne”, sa Bert.

Under 1982 planerades hur Carola skulle lanseras på bästa sätt. Bert Karlsson insåg omedelbart att han satt på en talang med sensationell potential. Frågan var bara hur och när det skulle ske. Men så kom Lasse Holm med en låt som var skräddarsydd för två saker: Carola och Melodifestivalen 1983. Låten hette först ”Mona Lisa”, men senare blev den omdöpt till ”Främling”. Lördagen den 26 februari 1983 gick hon upp och sjöng ”Främling” på Palladium i Malmö. Det blev ett genombrott av oanade mått. Hon vann den svenska uttagningen till Melodifestivalen med maximal poäng från samtliga jurygrupper. Efterspelet blev en TV-klassiker. Programledaren Bibi Johns frågade en rörd Carola vad det var för bok hon hade läst innan hon gick in på scenen.
”Den heliga skrift… Bibeln”, svarade Carola och fick applåder efter en sekunds tystnad.
”Hur känns det?”, frågade Bibi.
”Jag tackar Gud”, svarade Carola.
”Jag önskar att du blir en stor förebild för hela världens ungdom”, avslutade Bibi och släppte sedan upp Carola för att sjunga sin vinnarlåt som avslutades med den numera riksbekanta Främling-posen. Sedan gick hon ut till en helt ny verklighet. Hon gick upp på scen som en vanlig 16-åring och lämnade den som ett nytt begrepp i den svenska nöjesbranschen – Carola. När hon åkte ner för att sjunga ”Främling” vid Eurovision Song Contest 1983 i München hade intresset på hemmaplan piskats upp till absolut högsta nivå. Sändningen från Rudi Sedlmayer-hallen lördagen den 23 april noterade den största publiken i svensk TV-historia. 6,1 miljoner tittare – 84% av landets befolkning – såg Carola ta hem tredjeplatsen. Fortfarande har ingen TV-sändning lyckats locka fler tittare i Sverige.

Lätt omtumlad spelade hon in ”Främling” på engelska, tyska och holländska, innan det var dags för en snabb TV-turné i Europa. Väl hemma igen lanserades debut-LP:n FRÄMLING, som förutom låten ”Främling” innehöll framtida allsångsklassiker som ”Mickey”, ”Gloria” och ”Säg mig var du står”. Och därefter – en utsåld sommarturné som satte publikrekord på 24 av 26 platser. Innan årets slut hade hennes första skivproduktion sammantaget sålt över en miljon LP, singlar och kassetter, vilket resulterade i den för Skandinavien mycket ovanliga branschutmärkelsen Golden Ampex Reel Award. Man kan lugnt säga att en stjärna var tänd. Frågan var väl bara hur länge den skulle lysa.

Carola följde upp sitt första succéår med ett minst lika intensivt 1984, som inleddes med hennes första TV-show, Carola så in i Norden. Mellan turnéer i folkparker och ishallar över hela Skandinavien hann hon därefter med att göra albumen STEG FÖR STEG och PÅ EGNA BEN. De astronomiska försäljningssiffrorna visade inga större tecken på att mattas av och vid årets slut hade 700 000 Carola-skivor skeppats ut, i takt med att låtar som ”Tommy tycker om mig” och ”Det regnar i Stockholm” tagit plats i den växande skaran av Carola-hits.

”Big in Japan” var vid den här tidpunkten ett klassiskt begrepp i musikbranschen. Japans gigantiska musikmarknad och stora intresse för västerländsk pop gjorde att Carola föga överraskande åkte till landet i öster för att testa möjligheterna till ett genombrott. Singeln ”Fushigi na hitomi” spelades in i Tokyo våren 1985 och letade sig några månader senare upp på de japanska hitlistorna.

Men en betydligt tyngre internationell lansering var på gång. Genom skivbolaget Polydors tyska avdelning hade Carola lovats en global release av sitt kommande album. Bolaget hade bestämt sig för att satsa hårt på den svenska 19-åringen och kopplade samman henne med BeeGee’s-bröderna Barry, Maurice och Robin Gibb som låtskrivare och producenter. Carola reste till Miami och spelade in skivan under hösten och vintern 1985-86 och stora förhoppningar väcktes på att Carola skulle kunna ta steget från skandinavisk pop- och schlagerstjärna till internationell megastar.

Strax innan albumet RUNAWAY skulle släppas våren 1986 avblåstes dock planerna på internationell lansering. Skivbolaget Polydor hade hamnat i en ekonomisk kris och avskedat personal över hela världen, bland annat de ledande personer som låg bakom satsningen på Carola. Efter denna utrensning kom nya chefer som bläddrade i planeringslistorna och sa ”Carola, who?”. Kort därefter var arbetet med den internationella lanseringen av Carola nerlagt och RUNAWAY kom därför ”bara” ut i Skandinavien. Där gjorde den i och för sig ett rejält avtryck med hela 230 000 sålda exemplar, men dubbla platinaskivor kunde inte stoppa medias resonemang om att Carola nu hade åkt på sin första riktiga flopp.

Efter RUNAWAY tog Carola timeout från popmusiken. Istället slog hon sig ihop med pianisten Per-Erik Hallin för en utsåld turné i Sveriges kyrkor. Hallins meriter var svårslagna: han hade spelat med Elvis på 70-talet. Konserten i Rättviks kyrka spelades in och gavs ut på skiva med titeln CAROLA & PER-ERIK I RÄTTVIKS KYRKA. Från ”Radiate” med BeeGee’s i Miami till ”Herren, Herren är Gud” i Rättviks kyrka på mindre än ett år. Få artister skulle ens tänka tanken. Bara Carola skulle genomföra det. Turnén gav hursomhelst mersmak och på sommaren 1987 åkte Carola och Per-Erik ut på en ny turné, fast denna gång tillsammans med ett åtta man starkt band och gospel på programmet.

Efter fyra års nonstop-aktivitet som artist tog Carola nu steget ut ur rampljuset för att ägna sig åt bibelstudier i Dallas. Det blev några sporadiska TV-framträdanden, men under 1988-89 gjordes vare sig skivor eller turnéer. Någon doldis hann hon dock aldrig att bli. Carola hade förlovat sig med sin blivande man Runar Sögaard 1987 och parets inträde i den omdiskuterade svenska frikyrkan Livets Ord i Uppsala garanterade att det massmediala intresset för hennes person skruvades upp ytterligare.

Frågan var dock om Carola skulle gå till historien som ett renodlat 80-talsfenomen. Svaret kom än en gång via Melodifestivalen. Låtskrivaren Stephan Berg hade försökt få med ”Mitt i ett äventyr” redan för Melodifestivalen 1989. När låten hamnade hos Hans Larsson på skivbolaget Rival kände han direkt att den skulle vara perfekt för Carola. Hon gillade låten, men ville fundera lite. Efter några dagar kom beskedet: Carola skulle göra sin comeback i Melodifestivalen 1990.

Beslutet att ställa upp drog igång en mediabevakning utan like. En lång rad kritiska reportage hade publicerats om Livets Ord och kyrkan hade bombhotats. Även Carola var utsatt för anonyma hot. Genrepen gick trots all tumult bra och Carola var segertippad när hon gick upp på scen. Men precis när låten drog igång bröts plötsligt TV-sändningen över Stockholmsområdet och Carola fick genomföra sitt övertygande framträdande medan Stockholmarna satt framför slocknade rutor och undrade vad som stod på. När omröstningen var klar slutade ”Mitt i ett äventyr” som knapp tvåa efter Edin-Ådahls stillsamma ”Som en vind”. I eftersnacket spekulerades det om sabotage.

Men det fanns ingen tid att hänga med huvudet. Den 26 maj gifte sig Carola med Runar och bröllopet blev ett av de mest bevakade på åratal. Därefter var det dags att fortsätta arbetet med albumet MUCH MORE, som hade påbörjats innan Melodifestivalen. MUCH MORE innehöll nyskrivna poplåtar på engelska, bland annat den kommande livefavoriten ”All the reasons to live” som även den var skriven av Stephan Berg. Resultatet blev en ny guldskiva.

Men Carola hade redan tankarna på Melodifestivalen 1991. Stephan Berg hade nämligen presenterat en ny låt som denna gång var specialskriven för henne: ”Fångad av en stormvind”. Det räckte med en lyssning för att Carola skulle få gåshud. ”Den här kan man vinna med”, sa hon. Och visst kunde hon det. En revanschsugen och laddad Carola gick upp på scen och fyrade av vad som snabbt skulle bli en av Sveriges mest klockrena schlagerklassiker, allt medan fläktarna blåste i håret. Den solklara segern i den svenska uttagningen följdes lördagen den 4 maj av en rafflande final i Rom, som i likhet med den svenska finalen året innan innehöll en del dramatiska tekniska missöden.

Mitt i framförandet, live inför miljontals tittare, försvann ljudet på scen. Det enda Carola hörde var ett trumbeat och blåssektionen. Hon behöll dock lugnet och fortsatte som om inget hade hänt. Plötsligt sprakade det till i högtalarna och ljudet kom för en kort stund tillbaka. Men Carola kom inte av sig nu heller. Tvärtom, missödet verkade bara få henne ännu mer fokuserad och medan folk stod upp i stolarna och hejade slutförde hon låten. Ett perfekt framförande, mot alla odds.

Det slutade med vinst. Men det var seger på målfoto. ”Fångad av en stormvind” slutade på samma antal poäng som fransyskan Amina Anabï och hennes ”C’est le dernier qui a parle qui a raison”, men eftersom Carola hade fått flest tiopoängare av juryn gick segern till Sverige.

Carola var nu större än någonsin och folkparksturnén sommaren 1991 drog publik i nivå med de största internationella rockartisterna. Det blev publikrekord både på Gröna Lund och Liseberg. När Carola gick ut på scenen i Liseberg kunde hon blicka ut över ett folkhav bestående av 32 500 personer.

Men Carola övertygade inte bara på scen. Samlingsalbumet HITS och julskivan JUL resulterade i två nya guldskivor. Framgångarna under 1991 talade ett tydligt språk: Carola hade inte bara klarat övergången till 90-talet, hon hade knockat det i första ronden. Pop- och schlagerdrottningen hade talat.

Efter den ganska hektiska inledningen på 90-talet blev 1992 ett relativt lugnt år, åtminstone med Carola-mått mätt. Hon åkte runt på promotionjobb i Europa och medverkade även i en rad TV-shower på kontinenten. På våren uppträdde hon dessutom som hedersgäst vid Eurovision Song Contest i Malmö, där hon sjöng ”All the reasons to live”. Därefter besökte hon för första gången Kina och uppträdde i kinesisk TV inför 600 miljoner tittare.

1993 firade Carola sitt tioårsjubileum sedan genombrottet med ”Främling” och inför sommarturnén 1993 spelade hon in en EP med alla gamla hits sammanflätade till ett långt medley med titeln MIXADE MINNEN. Men Carola hade inte varit den hon är om hon hade dröjt kvar vid nostalgiska återblickar längre än nödvändigt. Siktet var åter inställt på det hon länge velat göra, men som hela tiden skjutits på framtiden. Med julskivan 1991 hade hon förverkligat en av sina drömmar – nu var det dags för den andra. Tio år hade gått sedan hon stod i Melodifestivalen och gjorde det inne att vara ung och kristen. Nu ville hon göra allvar av drömmen om en gospelskiva.

MY TRIBUTE kom hösten 1993 och var ett renodlat gospelalbum, producerat av Tore W Aas från Oslo Gospel Choir. Skivan möttes av översvallande recensioner och tillsammans med kören Joybells begav sig Carola ut på en bejublad höstturné som förlängdes över vintern och våren 1994. Söndagen den 13 februari visade TV4 en timslång konsert från Cirkus i Stockholm. MY TRIBUTE släpptes i tolv länder utanför Skandinavien och gav ytterligare en guldskiva. I Holland fick hon dessutom ta emot utmärkelsen Årets gospelartist 1994.

Schlager, pop på engelska, julsånger, gospel… men nu var det sommar 1994 och Carola ville befästa sin plats på den breda popscenen. ”Det är här jag känner mig hemma, men också här jag ser min största utmaning”, säger hon. Den här gången blev det pop- och rockorienterade låtar på svenska, där hon själv tog steget ut som låtskrivare och textförfattare.

Albumet PERSONLIGT lanserades som Carolas ”rockalbum”, vilket många accepterade utan att blinka medan det i de trängre rockkretsarna ledde till diskussioner om Carola överhuvudtaget hade på rockscenen att göra. Nyckelordet för diskussionen var ”trovärdighet”, dvs ”credibility” eller ”cred”. Hade Carola ”cred” eller inte? Kan man slå igenom i kycklinggul overall och sedan göra rockanspråk? Carola själv lät frågan vara obesvarad och begav sig istället ut på sin första klubbturné tillsammans med ett tätt och samspelt rockband. För första gången någonsin mötte hon sin publik i en tät och intim atmosfär. Som extranummer fyrade hon av sin tyfonliknande version av Lone Justice-sångerskan Maria McKees ”I found love”. Diskussionerna om rock och Carola blev sig aldrig riktigt lika efter det.

Carola överraskade inte bara med att själv ta en aktiv del som låtskrivare till PERSONLIGT-albumet. En annan intressant detalj är att singeln ”Guld i dina ögon” blev den då okände låtskrivaren Jörgen Elofssons debut i ett större sammanhang, fem år innan han skulle bli en del av det svenska hitmaskineriet bakom bl.a. Britney Spears. Och guld blev det även för Carolas PERSONLIGT.

Carola turnerade flitigt under våren och sommaren 1995, men parallellt med att resa runt i Sverige i turnébussen pågick förberedelserna för ännu ett nytt steg i hennes karriär: Carola skulle spela Maria i den svenska uppsättningen av The Sound of Music med Tommy Körberg som Baron von Trapp. Redan vid premiären på Göta Lejon i Stockholm torsdagen den 7 september stod det klart att Carola var som klippt och skuren för rollen. Såväl bland kritiker som publik blev föreställningen en stor succé med konstant förlängt spelschema på grund av ett aldrig sviktande tryck efter biljetter. Den 27 februari 1996 belönades Carola med teaterbranschens mest prestigefyllda utmärkelse Guldmasken för sin roll som Maria. Dessutom kunde hon hänga upp ytterligare en guldskiva på väggen för skivan med sångerna från THE SOUND OF MUSIC.

The Sound of Music gav också ett övertygande bevis på den okuvliga vilja som driver det 161 cm höga kraftpaketet vi känner som Carola. 100% av förmågan ska levereras. Inte bara en gång, utan varje gång. Innan The Sound of Music nådde fram till sista föreställningen den 1 juni 1997 hade Tommy Körberg för länge sedan ersatts av Christer Sjögren men Carola var outtröttlig. Hon stod på scen varenda en av de 425 föreställningar som sattes upp.

Och efter det – semester? Knappast! Fem dagar senare stod Carola på scen i både Falköping och Landskrona, samtidigt som hon medverkade i TV-programmet Upptåg. Och den 18 juni – mindre än tre veckor efter att The Sound of Music avslutades – inleddes en sommarturné som tog henne runt hela Sverige innan den avslutades i finska Wasa den 9 augusti. Därefter spelade hon in en ny singel, ”Dreamer”, till den dubbla samlings-CD:n DET BÄSTA AV CAROLA.

Sedan var det dags att varva ner lite och förbereda sig på ännu en ny roll. Den här gången stod Carola inför sin största och viktigaste utmaning någonsin – hon skulle bli mamma. Den 26 januari 1998 föddes Amadeus på Södersjukhuset i Stockholm.

Förutom att vara Mirjams svenska röst i Steven Spielbergs första tecknade film, Prinsen av Egypten, tog Carola mammaledigt från artistkarriären under första delen av året. Men redan under våren kontaktade skivproducenten Erik Hillestad på det norska skivbolaget Kirkelig Kulturverksted Carola och presenterade en idé för henne. Det ledde till ett nytt andligt skivprojekt: BLOTT EN DAG, ett album där Carola tolkade 12 av de 14 psalmer Lina Sandell har bidragit med till den svenska psalmboken. För Carola kom projektet perfekt mitt i ”mammaledigheten”. Att Carola skulle tillföra psalmerna en ny dimension var kanske inte så förvånande, men att en skiva som uteslutande bestod av andliga svenska sånger från 1800-talet skulle sälja guld i både Sverige och Norge hösten 1998 fick många att höja på ögonbrynen. Fanns det inget projekt hon kunde misslyckas med?

Tillsammans med Christer Sjögren och Sten Nilsson avslutade Carola året med en julshowsturné som lockade mer än 100 000 svenskar till landets ishallar. Därefter började hon förbereda en ny turné, denna gång med BLOTT EN DAG-materialet i centrum. Turnén hade premiär i Konserthuset i Jönköping fredagen den 26 mars med final i Gävle en månad senare, varefter den fortsatte i Norge.

Samtidigt var hon i full gång med planeringen av nästa skivprojekt, ett nytt julalbum. Men den här gången var utmaningarna ännu större. Erik Hillestad föreslog att Carola skulle spela in en julskiva i Betlehem, närmare bestämt i kyrkan som står på platsen där Jesus föddes, tillsammans med musiker från både Sverige, Norge och Israel – plus en palestinsk barnkör. En överraskad Carola tyckte att idén var fantastisk. ”Men går det verkligen?”, undrade hon för ovanlighetens skull.

Det visade sig vara fullt möjligt, tack vare Eriks goda kontakter hos Fransiscanermunkarna. Lägger man sedan till att Carola hade hela sommaren fullbokad som en av stjärnorna i Robert Wells landsomfattande turné Rhapsody In Rock, så inser man att det krävdes planering i toppklass. Plus klippkort på sträckan Arlanda-Betlehem. Carola for mellan Sverige och Israel i tre omgångar för att slutföra julskivan och spela in videos till låtarna ”Himlen i min famn” och ”Little drummer boy”.

Belöningen kom dock oväntat snabbt. JUL I BETLEHEM drog omedelbart till sig stor uppmärksamhet både för det udda greppet och för att Carola överraskade med en del av sina tolkningar av julklassikerna. På ”Little drummer boy” hade hon exempelvis valt att samarbeta med den svenska hiphop-artisten Blues. Resultatet överträffade alla förväntningar. På en och en halv månad hade JUL I BETLEHEM sålt 300 000 exemplar, vilket gjorde den till 1999 års mest sålda skiva – före såväl A-Teens, Céline Dion som Backstreet Boys.

De sista veckorna på det gamla millenniet avrundades med en egen julkonsert i TV4, en lång rad övriga TV-framträdanden och en julshow med Tommy Körberg på Scandinavium och Globen.

Hon inledde 2000-talet med ännu ett besök i Israel, denna gång för att framföra en del av materialet från JUL I BETLEHEM. Tisdagen den 4 januari höll hon en julkonsert i Himmelsfärdskyrkan på Olivberget i Jerusalem och dagen därpå uppträdde hon i kapellet vid Betlehems Universitet.

Väl hemma på Grammisgalan i Sverige inledde hon ett samarbete med Niclas Frisk och Andreas Mattson i gruppen Sweet Chariots. Det hade varit svårt att hitta samarbetspartners med tyngre meriter än förgrundsfigurerna från två så originella och hyllade rockband som Atomic Swing och Popsicle. Trion testade några låtar i studio och uppträdde även live, vilket lockade fram rop på mer. Men innan det hade Carola ett annat hjärteprojekt att slutföra först: en skiva med kända och okända barnvisor.

Innan dess var det dock dags att skapa lite mer rabalder i mediavärlden. Att Carola och Runar under hela 90-talet hade varit återkommande gäster på veckotidningarnas löpsedlar kunde knappast undgå någon. Under det senaste året hade det spekulerats om äktenskapet knakade i fogarna och i början av mars bekräftade Carola att separationen var ett faktum. Den 10 mars genomfördes Melodifestivalen i Göteborg och denna gång hade arrangörerna bjudit in gräddan av Sveriges schlagerveteraner för att framföra ett osannolikt medley av vinnare och favoriter från tidigare festivaler. Carola blev inte helt oväntat det stora samtalsämnet efteråt, då hon presenterade gruppen Friends i en tröja med texten LEDIG blinkandes på magen.

Hösten 2000 gjorde Carola filmdebut i filmen Livet är en schlager där hon spelade sig själv och sjöng ledmotivet ”If life was a song”. Samma höst spelades SOV PÅ MIN ARM – en skiva med barnvisor – in i Oslo. Redan en vecka efter att den hade släppts i februari 2001 toppade den försäljningslistan, vilket blev ännu ett övertygande bevis för att Carola intar något av en särställning bland svenska artister. En av sångerna på skivan var den afrikanska vaggvisan ”Thula sana”. Carola åkte till Sydafrika för att spela in en video omgiven av barn och skänkte sedan intäkterna från sången till Afrikas många aidsdrabbade barn. Väl hemma i Sverige fick hon Ulla Billquist-stipendiet för Sov på min arm. ”Carola har under två årtionden trollbundit svenskarna med sin underbara röst och fantastiska utstrålning”, löd motiveringen.

Plötsligt hade det gått sju år sedan Carola gjorde sin senaste pop/rock-skiva. Nu var det dags igen. Carola funderade på de demolåtar hon hade spelat in tillsammans med Niclas Frisk och Andreas Mattsson och idén om ett projekt där hon var sångerska i ett band med soul, rock, pop, Aretha Franklin och 60-tal som nyckelord. Men skivbolaget Universal tvekade inför tanken på retro och kände mer för att göra något som doftade nutid. Resultatet blev MY SHOW, där tanken var att Carola skulle nå ut till den breda internationella publiken med 2001-pop av bästa märke. Än en gång sattes ambitionsnivån högt: Maurice Gibb i BeeGees skickade låten ”Angel of mercy” så fort han hörde att Carola hade ett popalbum på gång och av Burt Bacharach fick hon låten ”Someday”.

Carola spelade in ”Someday” med Burt Bacharach själv på piano, eftersom låtskrivarlegenden befann sig i Stockholm för att ta emot Polarpriset. Under prisutdelningsgalan den 14 maj framförde Carola ”That’s what friends are for”. My show släpptes i november, samtidigt som Carola turnerade Sverige runt med Niklas Strömstedt, Louise Hoffsten, Orup och en 100-mannakör i Toner för miljoner. Med draghjälp från singeln ”I believe in love” blev det ännu en guldskiva för MY SHOW och den 28 juni 2002 hade hennes sommarturné My show premiär på Vätternfestivalen i Motala.

På hösten var det dags att stå på musikalscenen igen. I september kallades Carola till Londons West End för att under åtta dagar gästspela som Fantine i musikalen Les Misérables på The Palace Theatre. Under stor skandinavisk mediabevakning och publiktillströmning gjorde hon bejublade framträdanden och fick strålade kritik för sin trovärdighet och inlevelse. I oktober och november medverkade hon i turnéversionen av Les Misérables som besökte Köpenhamn, Stockholm, Oslo, Helsingfors och Göteborg.

Samtidigt kvalificerade sig hennes låt ”Autumn leaf” till Melodifestivalen 2003 – under förutsättning att Carola själv framförde den. Eftersom det aldrig hade varit hennes tanke tackade hon nej, varpå låten diskades. Sin vana trogen avslutade Carola året med att göra en egen julturné med JUL I BETLEHEM. Intresset var oerhört stort och biljetterna var slutsålda redan innan premiären.

Plötsligt var det 2003 och Carola kunde se tillbaka på 20 år som artist. Frågan var hur jubiléet skulle firas. Hon inledde som bisittande programledare i Melodifestivalen 2003 tillsammans med Mark Levengood. Eller biflygande, kanske. Än en gång lyckades Carola stjäla showen genom att flygande över publiken sjunga ett medley på sina tre festivalbidrag ”Främling”, ”Mitt i ett äventyr” och ”Fångad av en stormvind”. I TV-programmet Melodifestivalen Special framförde hon med stor inlevelse sitt diskade Melodifestivalbidrag ”Autumn leaf” – fast nu i svensk version med titeln ”När löven faller”.

”När löven faller” var en av tre nyinspelade sånger från den dubbla samlings-CD:n GULD PLATINA OCH PASSION – DET BÄSTA MED CAROLA och CD-boxen GULD PALTINA OCH PASSION – DET MESTA MED CAROLA. De övriga låtarna var Joe Souths ”Walk a mile in my shoes” och ”If I can dream”, Elvis-låten hon sjöng i Hylands hörna den där gången 22 år tidigare. Samtliga nya låtar – plus hela hennes kavalkad av hits – ingick givetvis i den glittrande jubileumsshow Carola repeterade under våren.

”Smygpremiären” på ett utsålt Cirkus i Stockholm den 12 maj spelades in och sändes i TV4 i slutet av maj, vilket självklart trissade upp förväntningarna inför sommarturnén ytterligare. Den 27 juni var det premiär på Kirunafestivalen och sedan tog Carola sitt 20-årsfyrverkeri genom Sommarsverige ända fram till finalen i Furuviksparken i Gävle den 16 augusti.

Men det var inte färdigfirat än. Efter en kortare paus i september var det dags för höstens inomhusturné som hade premiär på ett utsåld Globen den 10 oktober. Under 15 intensiva dagar avverkade Carola landets större konserthallar med tio påkostade föreställningar som fick både kritiker och publik att tala om ”Las Vegas-känsla” och ”världsklass”.

Showen gav också Carola en möjlighet att tacka publiken för att de följt med henne genom alla stilar, från schlager till rock, psalmer, gospel, barnvisor, musikaler och pop. ”Det är inget jag har tagit för givet”, sa hon. Carola har varit trogen sin inre känsla, och litat på den.

Innan årets slut har hon hunnit resa till Kambodja för att spela in ett längre reportage för Faddergalan i TV4. Hon avrundar sedan jubileumsåret med sin egen utsålda julturné – igen.

De första månaderna under 2004 är det tyst om Carola. Hon tar det lugnt efter det intensiva jubileumsåret 2003. I juni släpps albumet CREDO – en hyllning till den kristna student- och ungdomsrörelsen med samma namn – som omfattar kristna lovsånger och psalmer. Producerar gör Mikael Axelius, som även jobbat med bland andra A-Teens, DeDe och Ainbusk.

I april 2005 gör Carola ett bejublat gästframträdande i finalen av Melodifestivalen 2005. Hon framför den nya låten ”Genom allt” från det kommande albumet STÖRST AV ALLT. ”Genom allt” blir en succé för Carola. Det spelas mycket på radio, både hos SR och de kommersiella radiokanalerna.

Under sommaren turnerar Carola i Norge med det norska bandet DDE. Turnén kallas Folkefesten och är en hyllning till att det år 2005 är 100 år sedan unionsupplösningen mellan Sverige och Norge. Carola gör bara enstaka framträdande i Sverige under sommaren, bl.a. i Mörarp och på de kristna konferenserna Torpkonferensen och Europakonferensen samt hos Livets Ord.

Den 11 mars 2006 gör Carola comeback som deltagare i Melodifestivalen 2006 med låten ”Evighet”. Detta sker i den sista delfinalen från Göteborg där hon under stort jubel går vidare till delfinalen i Globen den 18 mars. Carola tar även hem segern i den stora finalen i Globen.

Den 17 maj släpps albumet FRÅN NU TILL EVIGHET, dagarna innan finalen i Eurovision Song Contest 2006 äger rum i Aten. Carola hamnar i topp på en femte plats med den engelska versionen ”Invincible”.

I Grekland börjar Carola få problem med halsen. Trots halsproblem genomför hon en stor sommarturné runt om i Sverige. Under hösten är hon tvungen att ställa in flera framträdanden för att vila rösten. Carola gör ett framträdande i oktober då hon gör en duett med självaste Andrea Bocelli i hans låt ”When we believe”. Carola är dock tvungen att sjunga playback eftersom rösten inte är helt återställd. I december gör Carola tre julkonserter i Sankta Clara Kyrka i Stockholm.

Den 14 november 2007 släpptes Carolas tredje julskiva I DENNA NATT BLIR VÄRLDEN NY. Albumet är en fristående fortsättning på JUL I BETLEHEM från 1999 och är, precis som sin föregångare, inspelad i Betlehem.

Tillsammans med Andreas Johnson deltog Carola – under namnet ”Johnson & Häggkvist” – i Melodifestivalen 2008 som jokrar, med melodin ”One love”. Johnson & Häggkvist deltog i deltävling två från Västerås. De gick vidare till ”Andra Chansen” men blev utslagna i första omgången mot Nordman.

År 2008 firade Carola 25 år som artist, vilket bland annat resulterade i samlingsalbumet FRÄMLING 25 ÅR. Carola bjöd in specialinbjuda gäster till en jubileumsfest på Palladium i Malmö den 26 februari. I samband med detta gavs Främlingsstipendiet ut för första gången, till Christoffer Hiding. Främlingsstipendiet har instiftats av Carola i syfte att uppmärksamma genuint artisteri på randen till genombrott.

– Jag vill genom Främlingsstipendiet premiera en artist som har hög integritet, genuin kärlek till hantverket och som är en fantastisk livesångare. Dessa tre grundstenar är mer och mer sällsynta i Sverige idag och därför något jag vill uppmärksamma, säger Carola.

Genom sin mångåriga karriär ser hon nu en möjlighet att ge tillbaka. Främlingstipendiet är ett årligt återkommande evenemang som delas ut i samarbete med Redigo PR & Event. Tanken är att stipendiet, som består av en statyett och 50 000 kr, ska delas ut den 26 februari på Palladium i Malmö, där allt började för Carola själv.

Under våren och försommaren 2009 uppträder Carola både vid invigningen av Eurovision Song Contest i Ryssland och i Allsang på grensen i Norge med årets vinnare av Eurovision Song Contest – Alexander Rybak. Under hösten har Carola arbetat hårt för en internationalisering av succékonceptet Jul i Betlehem, som döps till CHRISTMAS IN BETHLEHEM, och albumet släpps den 11 november. Med på skivan finns duetter med bl.a. Hans-Erik Dyvik Husby från gruppen Turbo Negro och den engelska superstjärnan Paul Pott. I september signade hon med sitt nya skivbolag X5 Music Group.

2011 släpper Carola den uppskattade coverskivan ELVIS BARBRA OCH JAG, och ger sig ut på turné med låtarna från albumet.

Under 2012 utgjorde Carola – tillsammans med Petter, Magnus Uggla och Ola Salo – coacherna i talangprogrammet The Voice Sverige i TV4.

Under hösten 2014 är hon en av deltagarna i TV4:s hyllade musikprogram Så mycket bättre.